PENINGKATAN KUALITAS DAN PEMASARAN BUDIDAYA BONSAI DI DESA ADIREJO MELALUI PENDEKATAN AGRIBISNIS

  • Vera Ismail INDONESIA
  • Asmarita Asmarita INDONESIA
  • Elta Nur Azizah INDONESIA
  • Nia Wahyuni INDONESIA
  • Norma Kesumawati INDONESIA
  • Septi Nawang Sari INDONESIA
Keywords: bonsai cultivation, marketing, Agribusiness.

Abstract

The aim of this activity is to increase the creativity of partners in processing products made from Adenium plant raw materials so that they become products that have added value and can be economically valuable. The methods used in this activity are counseling, interviews, literature study, field observation and training. Apart from increasing knowledge, responses from participants in the form of feedback and enthusiasm of participants in following and participating in activities show that the objectives of counseling and training activities have been achieved. The results obtained are an increase in knowledge in processing Adenium plants into bonsai and increased creativity of partners in making bonsai. Increasing the marketing of Adenium bonsai plant cultivation is carried out through online Digital Marketing

Author Biographies

Vera Ismail, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Asmarita Asmarita, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Elta Nur Azizah, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Nia Wahyuni, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Norma Kesumawati, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Septi Nawang Sari, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

References

Alfayed, Erico, Lista Ramadeli, Rakel Agnestasia, Viona Amalina, Zhatil Hanani Octavia Swid, dan Hendra Riofita. 2023. “ANALISIS STRATEGI PEMASARAN DAN PENJUALAN E-COMMERCE PADA TIKTOK SHOP.” Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis (JEMB) 1 (2): 195–201. https://doi.org/10.62017/jemb.v1i2.595.
Bratadiredja, Mohammad Firmansyah. 2023. “PEMANFAATAN TIKTOK SEBAGAI DIGITAL MARKETING DALAM PROMOSI KULINER BAGI PELAKU UMKM.” Commed Jurnal Komunikasi Dan Media 7 (2): 144–55.
“Edukasi dan Pendampingan Edukasi Tanaman Bernilai Ekonomi Tinggi Pada Masyarakat di Madyapuro Melalui Budidaya Bonsai | Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara.” t.t. Diakses 10 Juni 2024. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/PPM/article/view/17683.
Elfarisna, Elfarisna, Erlina Rahmayuni, Nurul Fitriah, Naswandi Nur, Sukrianto Sukrianto, dan Sa’diyah El Adawiyah. 2021. “MENGAJAR BUDIDAYA TANAMAN HIAS DI YAYASAN ASSYIFA AL ISLAMI.” Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ 1 (1). https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat/article/view/10659.
Food, Halal, Islamic Traveling, Creative Economy, Muhammad Alhada, Fuadilah Habib, Universitas Islam, Negeri Sayyid, Ali Rahmatullah, Ekonomi Kreatif, dan Peningkatan Ekonomi. 2021. “Kajian teoritis pemberdayaan masyarakat dan ekonomi kreatif 1” 1 (2): 82–110.
Johansyach, Muhammad, Totok Abadi, dan Poppy Febriana. 2024. “Pendampingan Pengelolaan Media Sosial Bagi Pelaku Usaha UMKM Tanaman Hias Bonsai.” Jurnal Abdimas Madani dan Lestari (JAMALI), Maret, 46–52. https://doi.org/10.20885/jamali.vol6.iss1.art6.
Priatna, Tedi. t.t. “MEMBUDAYAKAN BUDI DAYA BONSAI.”
Setiawan, Eko Adhy, dan Hinijati Widjaja. 2023. “Penyuluhan dan Pelatihan Seni Bonsai bagi Masyarakat Penggemar dan Pemula di Jakarta Utara” 3 (4): 1233–40.
Widharma, I. G. Suputra, I. N. Sunaya, I. G. N. Sangka, dan A. A. M. Dewi Anggreni. 2021. “PEMBERDAYAAN KELOMPOK TANI BONSAI MELALUI DIGITAL MARKETING DAN INDUSTRY RETHINKING BERBASIS WEB DI MASA PANDEMI.” Jurnal Ilmiah Vastuwidya 4 (2): 01–07. https://doi.org/10.47532/jiv.v4i2.313.
Alhadi, A., Riani, D., & Afrianto, Y. (2023). SISTEM INFORMASI PERSEDIAAN BARANG SEDERHANA PT. WISEMAN MULIA SEJAHTERA DENGAN APLIKASI BARANG DAN PERSEDIAAN BERBASIS ANDROID. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 1(1), 31-39. doi:10.32832/jpmuj.v1i1.1671
Maulani, D., Wulandari, A., Octaviani, N., & Sukaesih, P. (2023). PENDAMPINGAN PENYUSUNAN LAPORAN KEUANGAN PADA KELOMPOK USAHA KECIL MENENGAH (UKM) DESA SUKAJADI. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 1(2), 53-63. doi:10.32832/jpmuj.v1i2.1905
Jaenudin, J., Afrianto, Y., & Firdaus, Y. (2023). LAYANAN PEMERIKSAAN DAN PENGUMPULAN DATA KESEHATAN SISWA-SISWI KELAS VI BERBASIS SISTEM INFORMASI MENGGUNAKAN METODE FUZZY TSUKAMOTO. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 1(3), 93-105. doi:10.32832/jpmuj.v1i3.1914
Novianto, D., Syaiful, S., & Aminda, R. (2023). DAMPAK PEMBANGUNAN HOTEL CIBINONG CITY MALL TERHADAP PERUBAHAN KONDISI SOSIAL DAN EKONOMI MASYARAKAT RW 04 PAKANSARI CIBINONG. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 1(3), 113-123. doi:10.32832/jpmuj.v1i3.1917
Yanuarsyah, I., Purnomo, M., & Kamilah, N. (2024). DIJITALISASI E-COMMERCE WARUNG SAYUR IBU ECIH BERBASIS ANDROID. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(1), 33-43. doi:10.32832/jpmuj.v2i1.1947
Ramadhany, T., & Maulani, D. (2024). PELATIHAN PEMBUATAN KONTEN DIGITAL MARKETING DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PRODUK ROTI AFIKA SARI. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(2), 137-146. doi:10.32832/jpmuj.v2i2.2268
Riani, D., Ajmilah, W., Falma, N., & Afrianto, Y. (2024). GERAKAN LITERASI KEUANGAN MELALUI MEDIA MENABUNG SEJAK DINI. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(2), 147-160. doi:10.32832/jpmuj.v2i2.2271
Aminda, R., Aminda, A., & Rizki, M. (2024). ANALISA CAPAIAN PELAKSANAAN PEKERJAAN LAYAK DAN PERTUMBUHAN EKONOMI DALAM SUSTAINABLE DEVELOPMENT GOALS (SDGS) DI KABUPATEN BOGOR. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(2), 190-207. doi:10.32832/jpmuj.v2i2.2279
Published
2024-11-30