IMPLEMENTASI PROGRAM BIMBINGAN BELAJAR DALAM MENDORONG MODERASI BERAGAMA PADA ANAK DI DESA TANJUNG HARAPAN KECAMATAN SEPUTIH BANYAK

  • Aslihatus Nawang Sa'diyah INDONESIA
  • Ayesha Hanifatuz Zahrani INDONESIA
  • Dara Fatikha Sabilah Hasanah INDONESIA
  • Dedah Hidayanti INDONESIA
  • Fredy Gandhi Midia INDONESIA
Keywords: tutoring, religious moderation, Tanjung Harapan.

Abstract

The purpose of this article is to examine how religious modernization in Tanjung Harapan Village, Seputih Banyak District, Central Lampung Regency is influenced by the Community Service Program (KKN). Even though the majority of the residents of Tanjung Harapan Village are Muslim, they still adhere to traditional interpretations of Islam. The Tanjung Harapan Village Community Service Program seeks to increase religious tolerance in everyday life. The community is involved in the research process through Participatory Action Research (PAR) techniques. The Tanjung Harapan Village community was involved in the design, implementation and assessment of the KKN program in this research. Research findings show that the KKN program implemented in Kebonrejo Village has increased religious moderation in the village. Children in Tanjung Harapan Village are given an understanding of religious tolerance and moderation with a deeper understanding of Islamic principles, children in Tanjung Harapan Village are now better prepared to overcome social inequality and tolerate a wider range of religious beliefs.

Author Biographies

Aslihatus Nawang Sa'diyah, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Ayesha Hanifatuz Zahrani, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Dara Fatikha Sabilah Hasanah, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Dedah Hidayanti, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

Fredy Gandhi Midia, INDONESIA

Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro Lampung, INDONESIA

References

Anwar, R.N dan Zaenullah. (2020). “Perencanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Anak Berkebutuhan Khusus.” Jurnal Care 8, No. 1.
Arifin, Z. dan Rizal S. (2017). “Menangkal Radikalisme Agama Di Sekolah.” Al Qodiri : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Keagamaan 12, No. 1.
Asrori, S. (2019). “Mengikuti Panggilan Jihad; Argumentasi Radikalisme Dan Ekstremisme Di Indonesia.” Jurnal Aqlam-Journal of Islam and Plurality 4, No. 1.
Fajarwati, I. (2014). “Konsep Montessori Tentang Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Pendidikan Agama Islam XI, No. 1.
Faizah R. (2020). “Penguatan Wawasan Kebangsaan Dan Moderasi Islam Untuk Generasi Millenial.” Jurnal Progress: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas 8, No. 1. pp. 38-61. https://doi.org/10.31942/pgrs.v8i1.3442.
Hefni, W. (2020). “Moderasi Beragama Dalam Ruang Digital: Studi Pengarusutamaan Moderasi Beragama Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri.” Jurnal Bimas Islam 13, No.1. pp.1-22.https://doi.org/10.37302/jbi.v13i1.182.
Hilmy, M. (2013). “Whither Indonesia’s Islamic Moderatism?: A Reexamination on the Moderate Vision of Muhammadiyah and NU.” Journal of Indonesian Islam 7, No.1. pp. 24-48. https://doi.org/10.15642/JIIS.2013.7.1.24-48.
Kemenag, R. I. (2019). Moderasi Beragama. Cetakan Pertama. Badan Litbang dan Diklat: Kementerian Agama RI.
Mubayyinah, F. (2017). “SEMAI: Sembilan Nilai Anti Korupsi Dalam Pendidikan Anak Usia Dini.” Al Hikmah: Indonesian Journal Of Early Childhood Islamic Education 1, No. 2. https://doi.org/10.35896/ijecie.v1i2.15.
Mulyasa, E. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: Rosdakarya.
Republika.co.id. (2020). “Moderasi Beragama Harus Diperkenalkan Sejak Dini,” Republika.co.id. Availableat: https://www.republika.co.id/berita/qd0fq9327/kemenag-moderasi-beragamaharus-diperkenalkan-sejak-dini.
Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Bumi Aksara.
Komalasari, A., & Riani, D. (2023). EDUKASI MANFAAT LITERASI MEMBACA DAN MENULIS DI SMK PGRI 3 BOGOR. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 1(2), 82-92. doi:10.32832/jpmuj.v1i2.1909
Maulani, D., Ristianti, D., & Yasfa, M. (2023). SOSIALISASI BULAN IMUNISASI ANAK NASIONAL DAN EDUKASI PENTINGNYA IMUNISASI DASAR LENGKAP PADA ANAK DI DESA CIBANTENG. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 1(3), 133-141. doi:10.32832/jpmuj.v1i3.1920
Muhajir, A., & Lutfi, M. (2024). PENYEDIAAN FASILITAS UMUM TAMAN BERMAIN DI LINGKUNGAN KOMPLEK SAWANGAN ELOK KECAMATAN BOJONGSARI KOTA DEPOK. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(1), 11-32. doi:10.32832/jpmuj.v2i1.1946
Putri, O., Artistia, P., Nurhaliza, N., & Andriani, O. (2024). KARAKTERISTIK DAN KLASIFIKASI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS SECARA MENTAL EMOSIONAL DAN AKADEMIK. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(1), 100-111. doi:10.32832/jpmuj.v2i1.2209
Melyani, M. (2024). PELATIHAN MICROSOFT OFFICE POINT SECARA DARING DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR PADA ANAK JALANAN CAHAYA ANAK NEGERI. SINKRON: Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya, 2(2), 112-122. doi:10.32832/jpmuj.v2i2.2237
Published
2024-11-30